Rondreis Canada | Beren in de boom & bezoekje aan Hyder, Alaska

Deze tweede week ging ineens wel heel erg snel voorbij.. Op het moment dat ik dit schrijf zit ik op de Ferry voor een 22 uur durende vaartocht naar VanCouver Island waar we onze derde week gaan rondreizen. Helaas is er nog steeds geen sterke wifi te vinden die foto’s kan uploaden.. Het was nog een klein dingetje met de ferry  tickets maar het is gelukt en wat was het weer een indrukwekkende volle week. We begonnen de tweede week nog in het Jasper National Park..Rondreis Canada Hyder Alaska

We hadden van Canadees gehoord dat Marmot Basin de perfect route was in Jasper om beren te spotten, helaas zat hij halverwege dicht maar spotte we nog wel één beer, wat blijven deze dieren toch imposant. Via een andere route kwamen onderweg door een verbrand stuk bos, nog best heftig om te zien hoe zo’n groot stuk natuur verbrand werd door een blikseminslag. Op een rustpoint zagen we een Ranger staan die bezoekers via een telescoop een visarend op het nest met haar baby’s liet zien, hoe schattig! De route vervolgde naar een (alweer) mooi meer, na even gewandeld te hebben besloten we terug te rijden naar beneden waar we onderweg weer een beer spotte. Gelukkig had ik net de camera in handen toen de beer besloot om in een boom te klimmen, dat was echt een van de leukste dingen die ik heb gezien deze reis. De beer bleef even rustig van de boom eten en vervolgde daarna zijn pad het bos weer in. Wij reden door naar de natuurlijk Miette Hotsprings, via een leuk wandelpad en over de reünie van een prachtig oud badhuis kwamen we bij het water aan wat 54 graden Celcius was, zo graag hoe berg water zo heet kan zijn! Weer een bijzonder natuurverschijnsel gezien deze reis..

Rondreis Canada Hyder, Alaska   Rondreis Canada Hyder, AlaskaRondreis Canada Hyder, Alaska

Zondag vertrokken we s’ochtends vroeg naar onze volgende bestemming; Prince George. Elke ochtend zijn we zo rond acht uur wakker, weer een hele andere soort vakantie dan aan het strand 😉 Halverwege de rit kwamen we langs een vintage wegrestaurautje, hop gauw keren die camper! Wat een super leuke tent met heerlijke zelf gemaakte broodjes, lieve eigenaren en genoeg om naar te kijken. Ohja en een knus hoekje op het terras is met rotan ingericht dus ik was helemaal blij! Als je hier dan toch een bezoekje aan brengt mag je eigenlijk de bijbehorende camping niet overslaan. Oude vintage spullen en zelfs een oude treinwagon zorgt voor genoeg bekijks. Zo’n ouderwetse trein wagon lijkt mij ook wel iets, likje verf en wat lapjes stof.. 😉  Ohja, Prince George zelf is niet zo’n hele leuke stad, met een paar winkeltjes die ook nog eens gesloten waren en enkele restaurants heb je het daar wel gezien. Oh en over restaurants gesproken, wat een fastfood tekens zijn hier! Niet normaal, elke kleine stad heeft op zo’n minst een Subway, Tim Hortons, McDonalds en een KFC. En alles heeft een drive thru, zelfs de pinautomaat.. voor helemaal niks hoef je dus je auto uit hier 😉

Vanuit Prince George zijn we naar VanderHoof gereden waar we een stuk naar boven reden om het oude Fort te bezoeken. Een heel erg mooie openlucht museum met de orginele, gerestaureerde gebouwen waarbij de ‘storytellers’ helemaal in style gekleed zijn. Heel tof om al die oude gevonden spullen te zien. S’ avonds zochten we in Smithers een camping op en hoe schattig was deze! Een gepensioneerd stel heeft hier een camping met allemaal vintage spullentjes over de plekken verdeeld, in de douches en toiletten kan je genieten van (klassieke) muziek en voor een paar euro meer heb je goede wifi! (niet sterk genoeg om een blogpost te uploaden helaas maar zeker om even met het thuisfront bij te kletsen!)

Rondreis Canada Hyder Alaska  Rondreis Canada Hyder Alaska

Dinsdag 5 juni stond een bezoekje aan Old Hazeltown op de planning, nou hebben wij trouwens niet echt een planning maar wel een beetje een idee van wat we allemaal willen zien. Tip: het ANWB boekje over West-Canada is hierbij echt een aanrader, fijne route opties en meerdere tips over verblijf- en eetplekken. Terwijl we een indrukwekkende brug over een vallei stonden te bekijken werd er achter ons gezaagd. Natuurlijk ging mijn vader, de allemans vriend, een praatje maken. Wat bleek nou, dit was het bedrijf wat de totempalen maakt voor deze omgeving! Super interessant om te zien en te horen hoe zij deze hoge gevaartes maakten en welke betekenissen welke afbeeldingen hebben. Na een leuk gesprek in de zagerij reden wij door naar Ksan, het oude indianen museum. Tijdens een rondleiding kan je door de gebouwen lopen en de oude indianen spullen zien, deze mensen waren en zijn echt heel erg slim met hun uitvindingen. Het blijft een grappige maar indrukwekkende cultuur. s’ Avonds stonden we op de camping vooraan aan een prachtig meer, bbq aan, tafel gedekt en weer eens heerlijk buiten gegeten. Helaas van korte duur.. de (miezer) regen had ons al gauw gevonden.

We hebben opzich prima weer! Overdag vaak droog en s’avonds vaak regen, wel heb ik me (wederom) vergist en mijn koffer te optimistisch ingepakt.. Iets meer dan een ding met lange mouwen en een trui was best op zijn plaats geweest, maar goed ook zo redden we het prima 😉 Hopen dat we in VanCouver de zomerkleding nog uit de koffer kunnen trekken!

Rondreis Canada Hyder Alaska   Rondreis Canada Hyder Alaska

Woensdag 6 juni zijn we naar Stewert gereden, het noordelijkste puntje van West Canada. Natuurlijk zijn we even gestopt op het viewpoint voor de Bear Glacier, een super mooie gletser die bijna tot het water reikte. Natuurlijk hoe later je in het jaar komt hoe minder groot hij nog is maar s’ winters reikt hij tot de weg! Stewert (en Hyder) zijn echt dropjes met een verhaal opzich. Zodra je het stadje inrijdt waan je je zo’n 100 jaar terug in de tijd. Oude (vervallen) huizen, kleine supermarktjes, een oud brandweerstation en lunchplekjes en hotels in de oude gebouwen. Binnen is het vaak helemaal in style ingericht, echt alsof je een oude saloon of hotel instapt! Over de grens in Alaska ligt spookstad Hyder. Zodra je de grens over bent zie je de verlaten oude huizen, tankstations met de auto’s er nog voor en een ingestorte woning. De meeste gebouwen zijn dicht getimmerd maar je kan bij enkele nog redelijk goed naar binnen kijken. Oude auto’s liggen trouwen overal door het stadje heen, langs de kant van de straat of tegen een boom. Het enige restaurant/cafeetje van het dorp bestaat nog wel, de muren zijn beplakt met duizende dollar biljetten van oude bezoekers. Op elke briefje staat een naam en jaartal, sommige hele oude briefjes zijn door veroudering niet eens meer te lezen maar het pand straalt oude historie uit. En alweer zo’n aardige (en deze was ook nog eens knap ;)) Canadees vertelde ons alle gave plekken om VanCouver Island omdat hij daar zelf dichtbij is opgegroeid, dus met een lijstje vol hotspots verlieten wij na een heerlijk diner het restaurantje.

06.00 ging de volgende ochtend de wekker.. niet echt tijden voor op vakantie.. Maar goed, als je wild wil zien tijdens hun ontbijtje moet je er natuurlijk vroeg bij zijn. Even vergeten dat de Alaska tijd een uur terug was dus we ook om 6 uur bij Fish Creek  waren maar goed met een warme koffie in de hand was het prima te doen. We hoopten natuurlijk ook op een wolf of misschien wel een paar baby beertjes (zo verwend als we zijn want de ‘gewone’ zwarte beer hadden we er al een heel aantal van gezien) Na een klein uurtje kwam dan de zwarte beer rustig over de omgevallen boomstronken gelopen, maar hij nam genoegen met een paar natte poten.. Om echt te gaan zwemmen zag hij niet zo zitten. S’ avond reden wij door naar Prince Rupert waarbij we eventjes overwogen om onderweg een camping te nemen zodat we wat rustiger aan konden doen. Uiteindelijk maar doorgereden wat ook nog eens een hele goede beslissing bleek te zijn wat de ferry gaat in de lente maar twee keer per week, op vrijdag en op dinsdag. Omdat we geen tickets hadden gereserveerd werd het nog even spannend of we überhaupt wel mee konden een van de twee dagen. Na wat telefoon gesprekken waar niet heel veel duidelijk uit werd, behalve dat hij om 11 uur sochtends vertrok stonden we vrijdagochtend om 7:45 voor de deur om te kijken of we toch mee konden. We kwamen onderop de (gelukkige korte) reserve lijst en moesten wachten tot zo rond 09:30 op informatie. Ja hoor, gelukkig bleken er plekjes over te zijn dus konden we de Ferry op. De lounge van de boot was praktisch gezien bijna helemaal leeg, er liggen momenteel (12u smiddags) al mensen op de grond om te slapen (oke?) dus genoeg stoelen over! Laat die 22 uur maar komen 😉

Rondreis Canada Hyder Alaska      Rondreis Canada Hyder Alaska Rondreis Canada Hyder Alaska