Rondreis Montenegro | National Park Durmitor

Hoe we twee dagen geleden naar boven waren gekomen zo moesten we natuurlijk ook weer naar beneden wandelen. Gelukkig is naar beneden veel minder erg en zaten we met een uur in de auto richting het volgende natuurgebied. National Park Durmitor. Hét gebied om te sporten, je kan er s’winters ook skiën, dus we waren benieuwd!

Middels weer een prachtige route reden we door naar het volgende Nationale Park. Iets voordat je Zabljak in rijdt kom je bij de beroemde Tara brug aan. Een nogal toeristische aangelegenheid, waar wij de toeristen die we zijn, ook zeker even gebruik van hebben gemaakt. Want hier wil je zeker langs ziplinen! Wij kozen voor de middelste omdat deze het dichts langs de brug komt. We hebben de foto’s niet gekocht, want hier weten ze de Europese prijzen opeens wel 😉 maar ik lieg zeker niet als ik zeg dat het een geweldige ervaring is! We reserveerde voor de volgende dag alvast een plekje om te gaan canyoningen. We hadden dit allebei nog nooit gedaan en wilde eigenlijk eerst raften maar de Tara ligt nogal droog in de zomer waardoor dat ons een beetje ‘saai’ leek. Met conyoningen volg je de loop van een rivier door een de canyon heen door te zwemmen, wandelen, klimmen, te springen en glijden. Wij waren dus heel benieuwd!
‘s Avonds aten we een in restaurantje dichtbij de camping waar we de aankomende twee nachten zouden doorbrengen. Weer een houten hutje met een loslopende beestenbende, zo gezellig! We dronken nog een drankje op het camping terrasje en zochten daarna ons hutje op. Om 9 uur moesten we namelijk in het dorp klaar staan voor de canyoning.

National Park Durmitor  National Park Durmitor  National Park Durmitor

Na een ontbijtje, weer kaas en spek (you gotta love it) en zoete broodjes reden we naar de afgesproken plek om te gaan canyoningen. We hezen ons in een wetsuit en maakte kennis met het andere, Franse stelletje waarmee we samen gingen. Nadat we even aan het water, wat echt ijswater was, hadden gewend volgde we onze tourguide. Dit is oprecht een van de gaafste dingen die ik ooit gedaan heb! We kwamen echt op de meest indrukwekkende plekken van de canyon, sprongen van rotsen, gleden over stenen en doken onder watervallen door. Als je ooit de kans hebt om dit te doen grijp hem zeker vast! Na zo’n 2-2,5 uur door het water te hebben geploeterd, moesten we nog een uurtje omhoog klimmen aangezien je ook weer terug wilt. Alweer een conditie test deze vakantie.. 😉 De geweldige ochtend werd afgesloten met een heerlijke lunch die bij het canyoningen inbegrepen zat en wandelde s’middags nog even naar een dichtbij zijnde meer. s’Avonds aten we gezellig samen met het Franse stel wat in hetzelfde restaurant aankwam, zo leuk hoe je zo’n dag kan verlopen! Helaas ging het restaurant hier om 23:00 uur dicht en kregen we dan ook de rekening op tafel zonder dat we daarom gevraagd hadden. Dus namen we afscheid van de Fransen en reden wij terug naar ‘onze’ beestenboel.

National Park Durmitor National Park Durmitor National Park Durmitor

Het canyoningen was toch wel hét avontuur voor ons in het National Park Durmitor. Uiteraard kan je er nog veel meer (sportieve) activiteiten doen maar dit was echt zo ontzettend gaaf om te doen! De combinatie van de sport en de prachtige natuur waar je anders nooit zou komen heeft iets magisch.