Rondreis Montenegro | Nikšić en het Ostrog Klooster

Deel 5. Na een paar hele sportieve dagen stond nu het laatste overnachting voor tijdens onze rondreis gepland. Het stadje Nikšić waar het nationale bier vandaan komt. Eigenlijk hadden we deze overnachting alleen geboekt omdat de reis van Zabljak naar Tivat vrij lang zou zijn en we zo onderweg niet veel konden stoppen. Maar eenmaal daar waren we blij verrast met onze overnachting keuze..

De volgende ochtend besloten we om dit keer maar even het kaas/spek ontbijt over te slaan en de oude croissantjes op te eten. We zijn allebei echt liefhebbers van kaas maar elke dag bij het ontbijt grote brokken gezouten schapenkaas te krijgen en bij het avondeten ook altijd 2-3 soorten kaas te krijgen waren we het een beetje zat.. Onze laatste stop tijdens de rondreis was Nikšić.  Een goede 2,5 uur vanaf Zabljak waarin we weer de allermooiste uitzichten zagen. Zo iets verveeld echt nooit!

Ostrog Klooster

Voordat we naar het centrum van Nikšić reden bezochten we eerst het Ostrog Klooster. Ook hiervan is de route er naar toe weer een kleine, smalle weg zonder vangrails. Of in ieder geval op punten waarvan ik toch wel zweethandjes kreeg stond er meestal niks. De buitenkant van het klooster is erg indrukwekkend, van verre is het duidelijk dat het in de berg is gebouwd. Wel was het klooster verder nogal toeristisch ingesteld, met koffie machines in muur van het klooster etc. Maar het is duidelijk een hele bijzondere en belangrijke plaats. Het blijft indrukwekkend dat het zo in de berg is gebouwd.

Nikšić Ostrog Klooster  Nikšić Ostrog Klooster

We besloten om eerst even naar ons appartementje te gaan voordat we terug zouden gaan naar het centrum van Niksic. We verbleven in een super leuk appartement met een hele aardige en leuke eigenaar. Alles in het appartement had hij zelf gemaakt en verbouwd, hij had zelfs mijn website bezocht en liet me meerdere kamers zien, zo lief! In het dorp zelf zitten leuke koffie tentjes om wat te drinken en is een klim over de ruïne ook zeker de moeite waard. Het paleis vonden wij niet zo heel interessant, wat de eigenaar van ons appartement later zelf ook al aangaf. We kregen rond 6 uur s’avonds wat trek en besloten op een terrasje alvast iets kleins te eten. We belandde bij Forest, kozen voor de bruschetta’s met een groente en mozzarella mix, die echt onwijs lekker waren! We wilden eigenlijk eerst naar een meer traditioneel restaurant maar bedachten dat dit wel een heel goed voorteken voor de rest van de kaart zou zijn. Samen overleggend met de eigenaar kwamen we tot zijn favorieten van de kaart, een vegetarische pasta voor mij en een kip tomaat gerecht voor Mika. Ik kan er echt onwijs van genieten als de eigenaar zijn gerechten met ons bespreekt en hij had zeker gelijk, het was weer heerlijk! We rekende zo’n € 16,- en wandelde door de rest van de stad. Ondanks dat mijn voorkeur uitgaat naar de nog niet door de massa ontdekte plekken kan ik ook heel erg van zo’n stad genieten. Overdag was er geen kip en s’avonds komen alle inwoners naar buiten, spelen de kinderen op het plein en hebben wij een hele tijd op de rand van de fontein naar de stad gekeken. Terug bij ons appartement zat de eigenaar, Marko buiten een biertje te drinken waar we ons bij aansloten. Wat eindigde in een super gezellige en interessante avond waarin we de huidige situatie van het, zogenaamd democratische land besproken. Maar gingen we met z’n drieën natuurlijk ook los over zijn interieur hobby en ons werk. Vertelde hij trots over zijn te schattige hond en eindigde de avond pas om 3 uur.
Nikšić Ostrog Klooster    Nikšić Ostrog Klooster  Nikšić Ostrog Klooster Nikšić Ostrog KloosterNikšić Ostrog Klooster Nikšić Ostrog Klooster

Nikšić is wat ons betreft zeker een aanrader om wel even een stop te maken. Na alle mooie prachtige uitzichten en rustige natuur gebieden is het ook wel weer eens lekker om in een, vooral s’avonds, bewoond dorpje rond te slenteren. Een drankje bij Propaganda bar is zeker een aanrader. Nikšić en het Ostrog Klooster zijn heel goed te combineren omdat het klooster dichtbij het stadje ligt.