Citytrip Bratislava | Mijn tweede keer in deze stad

Citytrip Bratislava

Afgelopen weekend maakte ik voor de tweede keer een citytrip naar de hoofdstad van Slowakije; Bratislava. Een hele schattige, kleine hoofdstad met een heel fijn sfeertje. Twee jaar geleden bezocht ik deze stad in de zomer en nu in de herfst geeft het toch een hele andere sfeer! Zo’n tweede keer beleef je de stad toch altijd anders, je ziet toch weer nieuwe gebouwen en leuke plekjes.

Vrijdagavond kwamen we wat laat, rond 9 uur aan bij ons hotelletje. Wij sliepen in de Martini kamer in het Boutique Apartments Possonium, waar we een super leuke kamertje hadden boven het Streetfood restaurantje. Hier kan je s’ochtends heerlijk ontbijten en s’avonds van verschillende foodcaravantjes wat te eten krijgen. Wij waren die avond te laat om hier wat te kunnen eten, wat we vaker hebben gezien is dat je in Oost-Europa toch niet heel laat nog wat kan eten. Maar gelukkig zat er op de hoek nog een Italiaan Esperienza waar we echt heerlijk hebben gegeten. De risotto met cantharellen en de pasta aglio e olio waren echt onwijs lekker! We dronken beneden in het restaurantje nog wat en hielden het daarna maar voor gezien. Na 13 uur in de auto zag het bed er wel heel verleidelijk uit.

Citytrip Bratislava      Citytrip Bratislava

Zaterdag; mist & koffie

Het weerbericht had ons een iets betere zaterdag beloofd maar de hele stad was bedekt met een witte, vochtige mist. Onderweg naar het centrum wandelend kwamen we Pán cakes tegen, wat ons een perfect ontbijtje leek. Een schattig eettentje waar je onwijs veel verschillende pannenkoeken kan eten. Onze keuze ging uit naar de ontbijt pannenkoek net een gebakken eitje en een witte chocolade variant met maanzaad. 3x raden welke voor mij was 😉 Via de oude bekende stadspoort liepen we het kleine historische centrum in. Bratislava is een van de weinige hoofdsteden die je met een dag echt goed bekeken kan hebben. Uiteraard als je meerdere museums en de wijken buiten het centrum wilt bekijken heb je iets langer nodig maar met een dag heb je al een hele goede indruk! Een van de mooiste bezienswaardigheden in Bratislava vind ik toch wel de St. Elizabeth kerk, de blauwe kerk. Met de mist erom heen gaf het een beetje een schimmig apart gevoel maar de kerk is echt prachtig. Uiteraard de kleur maar ook de vorm van de bouw vind ik super mooi om te zien! Door de mist konden we helaas nog niet de UFO zien en besloten ook maar het kasteel naar s’middags of de volgende dag te verschuiven want het uitzicht op de stad is echt mooi!

Citytrip Bratislava    Citytrip BratislavaCitytrip Bratislava    Citytrip Bratislava

s’ Middags lunchte we bij Urban Bistro, een heel leuk klein gericht lunchplekje. Wel heel erg druk en gewild maar zeker de moeite waard. Van de kleine kaart kozen we een omelet en een avocado met gegrilde champignons. Later bleek dat pas na 13:00 uur de lunchkaart in gaat dus we gewoon lekker twee keer ontbeten hadden haha. Maar ik vond het onwijs lekker! Na ons dus tweede ontbijtje wandelde we naar het kasteel. De klim was gelukkig een stuk minder zwaar dan de klim twee jaar geleden in 40 graden haha! Het kasteel stond nu wel grotendeels in de steigers maar het was nog steeds erg mooi. Binnenin is een museum die wij even hebben overgeslagen maar wat je ook nog aan je bezoek kan toevoegen! Buiten het kasteel zit beneden een heel leuk koffietentje, Kava Bar waar we nog even een koffiestop maakte. Gelukkig trok de mist wat weg aan het einde van de dag wat het een heel stuk aangenamer maakte. Na een wandeling door de oude straatjes en langs de Donau sloten we dag af met heerlijke sushi bij Fugu. Het zit wat verstopt maar zeker de moeite waard!

Citytrip Bratislava  Citytrip Bratislava  Citytrip Bratislava

Zondag: op en top zomer!

Yes, de zon scheen! We ontbeten bij het restaurantje bij het Boetiek hotelletje, de granolabowl is hier een echte aanrader! Omdat de stadsmuren gesloten waren, waar je normaal gesproken over heen kan wandelen hadden wij eigenlijk alle echte bezienswaardigheden al gezien. Dus besloten we gewoon lekker rond te wandelen, een chimney cake etende en genietend van de zon. We wandelde de andere kant op langs de Donau en vonden een verstopt trapje naar boven waardoor we weer bij het kasteel terecht kwamen. Wandelend naar beneden spotte we een heel fijn terrasje in de zon waar we uiteraard even gebruik van maakte. Met uitzicht op de Ufo en een heerlijk koffietje genoten we van deze zomerse dag. We aten s’middags een ijsje in het zonnetje en dwaalde nog even door de steegjes. Bewonderde de oude, bijna vervallen gebouwen en belandde op een leuk pleintje waar een straat muziekkant heel goed gitaar speelde. Doordat we de eerste dag al de stad grotendeels hebben bekeken genoten we vooral van het mooie weer en de schattige straatjes. s’ Avonds aten we bij Urban House, de andere variant van de Urban Bistro waar we lunchte. We gingen voor de ‘Jerusalems meatballs’ en een pizza met champignons en truffelolie, zo lekker! Met een koffietje sloten we deze fijne citytrip Bratislava af. We haalde de auto op bij ons hotelletje en reden we naar Sopron waar we nog een dagje zouden doorbrengen.

Sopron, Hongarije

Maandag werkte ik nog een dagje in Sopron op de hotelkamer en in een leuk koffietentje. Een heel klein stadje waar je niet gauw een tripje naar toe zou plannen maar als je er eens langs komt is het zeker de moeite voor een dag. Super schattig, klein en heerlijke eettentjes! Dinsdag reden we weer richting huis en zat mijn heerlijke citytrip Bratislava er al weer op. Jammer maar ik heb weer onwijs genoten van deze mooie stad!

Mijn vorige citytrip Bratislava kan je hier lezen en bekijken! Opzoek naar de leukste hotspots in Bratislava die vind je hier!