Citytrip Boedapest

Boedapest
Alweer twee weekjes geleden maakte ik een citytripje naar deze twee leuke steden, Sopron en Boedapest. Of eigenlijk 3 wat Boeda en Pest zijn natuurlijk ook twee totaal verschillende delen. Ooit was ik hier op een vakantie in Hongarije al eens geweest maar dat kan ik me niet meer herinneren, tijd dus om deze stad eens goed te ontdekken!

Vrijdag kwamen wij vanuit Sopron naar Budapest gereden, met zo’n twee uurtjes sta je in de andere stad. We verbleven in het Grand Jules Boat Hotel wat echt een aanrader is, slapen op de Donau schuin tegenover het Parlementsgebouw is echt een leuke ervaring! We waren wat aan de late kant dus stond er eerst het zoeken van een restaurantje op de planning. Zoals elke Citytrip met mijn vader konden we natuurlijk een avondje sushi eten niet overslaan dus wandelde we naar Itoshii, ook hier was er een echte sluit tijd en werden we om half 11 gevraagd om nu toch echt weg te gaan.. Daar moeten we de volgende avonden dus wel even rekening mee houden want wij vinden het juist heerlijk om dan lekker rustig te genieten. Maar ondertussen waren we ook heel erg blij toen we ons bedje zagen hoor haha.

We begonnen de zaterdag aan de Buda kant, de wat meer bergachtige en historische kant. Boeda is relatief bergachtig en heeft veel schitterende vergezichten. Een daarvan is het mooie Burchtpaleis. Je kan vanaf de Kettingbrug met een schattig kabelbaantje naar boven, maar aangezien dit 6 euro per persoon koste en zo’n minuut zou duren besloten wij lekker te gaan wandelen. Ook dit had je eigenlijk zo in 5 minuten gedaan en kon je af en toe nog eens op een brugje boven de kabelbaan staan om uit te kijken over de Donau en de Kettingbrug. Na  ons rondje over het Burchtpaleis zijn we de burchtwijk in gewandeld. Met de Matthiaskerk als echte eye-cather van de wijk hebben wij de kleine straatjes kris kras door gewandeld. Na een koffie stop zijn we op gevoel richting het “centrum” van Boeda gewandeld, af en toe was google maps wel even onze vriend maar gelukkig is het niet een hele ingewikkelde route. Wat je uiteraard niet mag overslaan zijn de Chimney cakes, als kind had ik dit voor de eerste keer in Roemenië en uiteraard vond ik er nooit meer een zo lekker als toen maar man wat is dit lekker! Kürtőskalács is de Hongaarse naam en is een traditionele gerecht die vaak bereid wordt op smeulend houtvuur. Het is een zoet gekruid deeg wat het meest met kaneel wordt gegeten, deze is dan ook echt mijn favoriet! Maar  je kan ze ook met walnoten, amandelen, vanillesuiker of zelfs gevuld met chocolade krijgen. Bij toeristische plekken kosten ze gerust € 10,- maar verspreid door de stad vind je ze voor € 2-3 euro.
Boedapest  Boedapest  Boedapest

‘s Middags bezochten we alvast een gedeelte van Pest waar we langs het Parlementsgebouw wandelde. Via het vrijheids plein wandelde we naar de wijken Belváros. We wilde ook graag een kijkje nemen in de grote Markt Hal maar deze ging helaas al om 15u dicht en zou zondag niet open zijn, als deze dus ook op jouw lijstje staat zou ik zeker de tijden even in de gaten houden. Via wat straten kwamen we op een kerstmarkt terecht, met alles erop en eraan zoals een schaatsbaan, snoep en souvenir kraampjes voelde het heel even alsof het al echt kerst was. Kramen vol eten en uiteraard de Chimney Cake’s stonden echt overal. Super gezellig! We dronken een wijntje met een kaasplankje op een terras en genoten van de langs wandelde kerstmarkt bezoekers. s’ avonds aten we bij een restaurant wat we eerder die dag al gezien hadden, Traktor Budapest. Uiteraard viel ik als eerste voor het interieur maar de menu kaart vonden wij ook super leuk. De bedoeling was dat je eens als eerste 2-3 groente soort zou kiezen en daarna een vis, vlees of vegetarische gerecht. Na heel lang twijfelen kozen wij voor de gebakken champignons, aardappeltjes met gepofte aubergine,  geroosterde bloemkool, een stukje eendenborst en een geitenkaas met notenmix. Het was echt zo ongelofelijk vers en lekker, super aardig personeel en hele fijne sfeer. Het restaurant zit er pas sinds afgelopen zomer en het doel van de eigenaar is om mensen gezonder en bewustere keuzes te laten maken. Oh én vergeet het toetje niet, wij hadden een stukje appeltaart met cranberry’s en een bepaalde room soort. Om je bord bij af te likken zo lekker vonden wij het!

Boedapest

We ontbeten elke ochtend bij ons in het Boot hotel waar we direct al een fijn uitzicht op allebei de kanten hadden, slapen op de Donau kan ik dus ook weer van mijn lijstje afvinken! We begonnen de dag met een wandeling naar Vajdahunyadburcht, een mooi kasteel buiten het centrum. De heenweg wandelde we tussen de verschillende wijken door wat ons direct ook een goed beeld gaf van Pest. Voor het kasteel kom je eerst op het Heldenplein terecht, voor het kasteel lag (misschien ook wel altijd) een schaatsbaan waar ook een heerlijk kerst sfeertje ging, wel een beetje gek eind november maar wel erg gezellig! Na een rondje door de kasteel tuinen en een koffie stopje in de kelder wandelde we via de bekende Andrássy út weer terug naar het centrum. We hielden een late lunch bij een schattig crêpe restaurantje die helaas hun laatste dag hielden.. We wandelde nog even heerlijk door de winkelstraatjes. s’ Avonds aten wij bij Beef Heaven waar we voor een soort wrap gingen met verschillende groente en lamsvlees. Ook al zo lekker!

Helaas stond de terug reis voor de volgende dag alweer op de planning. Tuurlijk had ik nog veel meer willen doen, zien en proeven maar in twee dagen krijg je een hele goede indruk van de stad. En wie weet dat ik er ooit nog wel eens een bezoekje aan breng! Zijn jullie al eens in Boedapest geweest of misschien zelfs al meerdere keren?

Hele fijne zondagavond allemaal!