Rondreis Israël | Tel Aviv & Jeruzalem

Tel Aviv Jeruzalem Wauw. Wat een bijzonder land en een onwijs gave reis. Misschien wist je het al en heb je het zelfs een beetje gevolgd via mijn storie’s op instagram. Maar vorige week maakte ik nogal een gave reis door het onwijs bijzondere land; Israël. We begonnen in Tel Aviv, reden via Jerusalem en Massada naar de Dode en Rode zee. Omdat mijn camera en ik vergroeid waren aan elkaar deze reis zal ik het in ongeveer 3 blogs laten zien. Want om 1400 foto’s in een blog te verwerken is een beetje veel van het goede.. Dus eerst: Tel Aviv & Jeruzalem.

En nee, niet schrikken je hoeft echt geen 1400 foto’s te bekijken. Dat heb ik al voor je gedaan 😉 Dus alleen de mooiste en/of leukste staan in de blogs!

Dag 1 & 2: Tel Aviv

We landde zondagavond op het vliegveld van Tel Aviv en met wat enige vertraging reden we met de huurauto naar ons eerste hotel. Een kleine kamer maar direct aan het strand dus een hele fijne locatie. Omdat we niet echt gegeten hadden besloten we om bij het tentje op de hoek toch nog even wat te eten. Een broodje falafel met verse hummus, deze was echt zó lekker! Yes, day two Israël was ook in Tel Aviv! Die dag wandelde ik, na het kaneelbroodjes ontbijt (yay!)  door het nieuwe gedeelte van de stad heen. Echt op elke hoek zit wel een koffie tentje of bakkerij waar ze de lekkerste broodjes en taartjes verkopen. Tel Aviv is echt een hele hippe stad met alleen maar toffe tentjes, heel veel culturen en je voelt dat er alles mag en kan. Heerlijk! s’ Avonds aten we heerlijke sushi bij restaurant Bazel in het centrum en liepen we via het strand terug. Het hotel kamertje was wat aan de kleine kant maar met een heerlijke douche en fijn bed ben ik al gauw tevreden! En met 29km meter in de benen had ik eigenlijk alles wel prima gevonden! Wel jammer dat we net de hectiek rondom het Eurosongfestival hebben gemist, leek me wel leuk om daar iets van mee te krijgen 😉

Tel Aviv Jeruzalem Tel Aviv Jeruzalem  Tel Aviv Jeruzalem  Tel Aviv Jeruzalem Tel Aviv JeruzalemTel Aviv Jeruzalem Tel Aviv Jeruzalem Tel Aviv Jeruzalem

Dag 3: Jeruzalem

Na weer een heerlijk ontbijtje met kaneelbroodjes en amandelcroissants (écht, ik zou er dicht groeien) reden we naar onze volgende bestemming; Jeruzalem. Hier was ik na aanleiding van alle verhalen echt heel erg benieuwd naar. We wandelde, nadat we de spullen in ons hotel hadden gezet, direct naar het oude gedeelte van Jeruzalem. We liepen de Via Dolorosa, bezochten de verschillende plekken onderweg en eindigde bij de begraafplaats van Jezus. Een hele indrukwekkende plaats en kerk. Bijzonder om te zien hoeveel liefde en tegelijkertijd verdriet op deze plek is, veel mensen nemen hun persoonlijke eigendommen mee om daarmee de steen waarop Jezus heeft gelegen aan te raken. Een bijzondere middag kunnen we wel zeggen. We aten heerlijke falafel en ‘shawarma’ bij een klein tentje in een van de tientallen straatjes. Daarna wandelde we door naar de klaagmuur, wat eigenlijk meer een wensmuur is en ik dus ook een briefje in heb gestopt. Ook dit is weer een bijzonder iets op te zien, de mannen en vrouwen zijn er uiteraard gescheiden van elkaar en van jongs tot oud staat tegen de muur te bidden. Door de wijk heen lopen is ook echt heerlijk, er is van alles te koop en te zien. Van verse fruitsappen tot de mooiste kruidenstapels, allemaal even leuk. s’ Avonds wandelde we nog even door het nieuwe gedeelte van Jeruzalem, een moderne stad waar we in een klein restaurantje hummus, zoete aardappelsoep en stukjes lamsvlees aten.

Tel Aviv Jeruzalem  Tel Aviv Jeruzalem Tel Aviv Jeruzalem Tel Aviv Jeruzalem  Tel Aviv Jeruzalem Tel Aviv JeruzalemTel Aviv Jeruzalem Tel Aviv Jeruzalem Tel Aviv Jeruzalem  Tel Aviv Jeruzalem

Dag 4: Jeruzalem

We ontbeten bij Greg’s Cafe met een yoghurt met muesli. We hebben er wel éven op moeten wachten, zo’n drie kwartier maar het was wel erg lekker. Daarna stond een wandeling op een gedeelte van de muur van oud Jeruzalem op de planning. Wij gingen dit bij de Jaffa gate omhoog waar we zo’n drie kilometer over de muur konden wandelen. Overigens kan je op meer plekken naar boven, niet overal is de wandeling even lang. Heel apart om te zien hoe klein en slecht de huisjes zijn, de dakpannen liggen geregeld los en kapot op het dak, er ligt overal gigantisch veel vuilnis in de binnen tuintjes en overal staan tv schotels en warmte bronnen. De Gouden koepel is vanaf elke plek te zien waar de Joodse bewoners dan ook zo dicht mogelijk bij willen wonen, hoe dichterbij hoe kleiner je woning maar dat lijkt niemand echt iets te schelen. s’ Middags gingen we juist onder de muur lopen, fundatie is zo’n 2000 jaar oud wat de gangen erg indrukwekkend maakt. De rest van de dag wandelde we weer grotendeels door de kleine straatjes en het nieuwe centrum. s’ Avonds aten we bij een  restaurantje in een gezellig straatje, een vegan champignon burger en een wok gerecht, allebei weer super lekker.

Tel Aviv Jeruzalem   Tel Aviv Jeruzalem v
Dag 5: Olijfberg en route naar Masada

Onze daagjes in Tel Aviv en Jeruzalem sloten we af met een bezoekje aan de Olijfberg. De Olijfberg is een populaire begraafplaats voor de Joden uit Jeruzalem. Apart om te zien is dat de graven (grotendeels) boven de grond liggen omdat de berg zo rotsachtig is dat er niet echt in gegraven kan worden. Na dit bezoekje stond er eigenlijk een middag in Bethlehem op onze planning. Maar helaas mochten we als toeristen met een huurauto niet meer dit Palestijnse gebied in. De kans dat je bagage en huurauto werden gesloten was namelijk erg groot door de helaas nog steeds heersende terrorisme. Je mocht wel met een Palestijnse bus mee, inclusief je bagage, maar dat zagen wij met onze drie koffers niet zo zitten. Dus besloten we maar om direct naar de volgende overnachting te rijden: Masada. Waar we het beroemde en stiekem beruchte Slangenpad naar de top of de Masada berg de volgende ochtend zouden bewandelen. Omdat we nu een hele middag overhadden gingen we die dag alvast drijven in de Dode Zee. Wij gingen drijven en zonnen in  Ein Bokek, een heerlijke badplaats! s’ Avonds waren er nogal veel restaurants dicht maar kwamen we gelukkig een heel schattig tentje tegen. In Arabische sferen ( je kon er zelfs voor kiezen om op de grond aan de lage tafels te zitten) aten we onwijs lekker eten. We doken deze avond vroeg ons bed in wat de wekker stond om 04:30 om de Masada te beklimmen en de zonsopgang te bekijken..

Tel Aviv JeruzalemTel Aviv JeruzalemTel Aviv JeruzalemTel Aviv Jeruzalem

Dat waren onze eerste dagen die we vooral in Tel Aviv en Jeruzalem doorbrachten. Onwijs jammer dat we niet naar Bethlehem konden gaan maar ik heb onwijs van deze twee steden genoten. Tel Aviv en Jeruzalem zijn allebei steden met veel verhalen, verschillende culturen en met oude en nieuwe stadscentrums. Ik kan me ook zeker voorstellen dat je een citytrip maakt naar deze twee, echte aanraders! Wat mij ook nog heel erg leuk had geleken, (misschien eens iets voor een andere keer aangezien het meer in het Noorden ligt) een bezoekje aan Nazareth.
Zoals je ziet zijn het heel wat foto’s en uiteraard zijn dit nog lang niet alle die ik gemaakt heb. Ik zal ze ook niet allemaal met jullie delen hoor, alleen de leukste 😉 De volgende blogpost met een ander deel van de reis zal binnenkort online staan!