Rondreis Montenegro | Kotor, Budva & Cetinje

Deel 1. Samen met mijn vriend ben ik dit jaar naar Montenegro op vakantie geweest. Montenegro?! Ja, dat kleine landje tussen Bosnië, Servië en Albanië in. Het idee ontstond nadat we gegoogled hadden op een mooi, origineel vakantieland binnen Europa. Nadat Montenegro bovenaan dit lijstje stond hebben we de vliegtickets geboekt. En wauw, wát een prachtig, indrukwekkend land, die zijn nummer 1 plek zeker verdient! Voor de eerste dagen stonden Kotor, Budva en Cetinje op onze planning.

Wij vlogen vanaf Dusseldorf naar Tivat en hadden vooraf alvast een auto gehuurd. Na enige vertraging kwamen we aan op het kleine vliegveldje en kregen we direct de sleutel van onze auto. De weg langs de kust van Kotor is op z’n minst spraakmakend. Er kunnen net twee auto’s langs elkaar heen, aan de ene kant heb je vrijwel direct huizen en aan de andere kant een halve meter lager de zee. Zónder vangrail. Ons appartementje lag een stukje een hele smalle, steile weg op naar boven wat ons wel weer genoeg avontuur voor de eerste dag leek 😉 Dus reden we met de taxi, nadat we oververhit onze lange kleren (die gaan niet goed samen met 38 graden) om hadden geruild voor een meer gepaste outfit, naar het centrum.  Waar we door de steegjes van de oude stad wandelde en een beetje afkoelde op de kleine smalle stranden. Een echte flink strand kennen ze, althans wat wij hebben gezien niet echt. De inwoners liggen gewoon op betonblokken en de toeristen zij aan zij op de smalle kiezel strandjes.  Kotor ligt in een hele mooie baai en is een vrij toeristisch havendorpje. Gigantische cruiseschepen varen de baai achter elkaar in een weer uit. Het leukste is om in de oude binnenstad te dwalen, de steegjes lijden je naar schattige binnenplaatsjes en je komt geregeld een leuk winkeltje tegen. We aten bij een leuk strandtentje, Konoba Akustik, waar je erg leuk zit. Omdat we toch nog langs een supermarktje moesten hebben we het stuk naar het appartement s’avonds terug gelopen. Een klein avontuur was dat wel maar prima te doen, al was een taxi misschien wel iets sneller en veiliger geweest 😉

De volgende ochtend reden we naar Budva, de meest bekendste kustplaats van Montenegro. Een nogal toeristische badplaats en aangezien het vrij warm was besloten we dat we helemaal content waren met het alleen zien van de kuststrook. Achteraf hadden we dit misschien ook over kunnen slaan en naar het Lovcen park kunnen gaan maar ja, dat weet je niet van te voren. Al vonden we een middagje zwemmen en genieten van de zon ook een fijn begin van de vakantie. Onderweg naar Cetinje kijk je geregeld echt prachtig over Budva en de andere kustplaatsen uit. Cetinje is de voormalige hoofdplaats van Montenegro, een schattig stadje met een klein centrum. Nadat we onze spullen in de groene oase, de eigenaresse van ons appartementje daar hield duidelijk veel van groen, hadden neergezet zijn we erheen gewandeld. Wij waren na sluitingstijd maar ook vanaf de buitenkant een aanrader om na toe te gaan; het klooster van Cetinje. Het behoort tot een van de belangrijkste religieuze bezienswaardigheden en voor sommige inwoners is het haast een bedevaartsplek. In de kerk vind je namelijk twee relikwieën, een splinter van het kruis van Jezus Christus en de rechterhand van Johannes de Doper, wat de trotse bezittingen van de kerk zijn. Wij zijn er dus niet binnen geweest en als toerist mag je alleen de binnenplaats en het rechter kapelletje bezoeken dus ik weet niet of je die trotse bezittingen ook te zien krijgt. ‘s Avonds aten wij bij het restaurant wat wij er nog het meest authentiek uit vonden zien voor ongeveer € 15,- euro. Hiervoor kregen we allebei twee drankjes, een hoofdgerecht en deelden we een pannenkoek als dessert.

Ben je benieuwd welke route wij reden, waar wij overnachten en hoelang we ergens verbleven? In deze blog vind je de route en linkjes naar onze aanraders!